kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak bezpiecznie ćwiczyć?
2017/9/28 22:10:00

Aktywność ruchowa w czasie oczekiwania na dziecko ma pozytywny wpływ na przebieg porodu, samopoczucie i figurę przyszłej mamy. Czy są zatem przeciwskazania do podejmowania aktywności fizycznej w ciąży? Jakie sporty wybierać, których się wystrzegać, podpowiada dr Rafał Mikusek, ortopeda ze Szpitala Centrum ENEL-MED.


Bóle kręgosłupa

W ciąży najbardziej obciążoną częścią ciała jest kręgosłup. - Najczęstszą przyczyną bólu w odcinku lędźwiowo-krzyżowym jest zwiększenie masy ciała oraz przeniesienie środka ciężkości do przodu, tzn. poza punkt podparcia miednicy. Tym samym ulega zwiększeniu praca mięśni przykręgosłupowych i powstaje nadmierne obciążenie dysków. Jednocześnie, szczególnie w ostatnim okresie ciąży, dochodzi do zmian hormonalnych, które rozluźniają aparat więzadłowy. W konsekwencji to wszystko przyczynia się do powstania bólu pleców – mówi dr Rafał Mikusek, specjalista ortopeda. - Nierzadko promieniuje on na okolice bioder a nawet całych nóg, uniemożliwiając normalne funkcjonowanie – dodaje. Kobiety ciężarne nie mogą przyjmować dostępnych środków przeciwbólowych ani nawet stosować maści rozgrzewających, gdyż produkty te szkodzą dziecku. W przypadku bolesności kręgosłupa, należy bezzwłocznie skonsultować się z lekarzem ginekologiem albo ortopedą. Specjalista dobierze odpowiedni lek lub zaleci konkretną terapię. Schorzenia kręgosłupa nie da się szybko usunąć, ale można z pewnością przeciwdziałać bólowi. Jednym z rozwiązań jest aktywność ruchowa.

Ćwicz dla zdrowia!

Sport w ciąży ma wiele zalet, m.in. przygotowuje ciało do porodu. Dzięki ćwiczeniom na mięśnie miednicy i krocza, jest on szybszy i mniej bolesny. - Wszelka aktywność fizyczna sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu mięśni oraz stawów. Przekłada się to na ogólne samopoczucie ciężarnej – mówi dr Mikusek. W przypadku ciąży ogromną rolę odgrywają ćwiczenia stymulujące kręgosłup, a zwłaszcza odcinek lędźwiowo-krzyżowy, szczególnie narażony w tym okresie. Ponadto aktywność ruchowa reguluje pracę serca oraz płuc, wpływa także na dobre samopoczucie oraz lepszy sen.

Wybieraj z głową!

Nie oznacza to jednak, że kobieta w ciąży może uprawiać każdy sport. Wskazane aktywności to: joga, body ball, pilates, pływanie, nordic walking, spacerowanie czy jazda na rowerze stacjonarnym. Ćwiczenia te wpływają korzystnie na rozwój dziecka. - Sporty takie jak wspinaczka górska, jazda na rowerze, bieganie czy gra w tenisa mogą okazać się niebezpieczne, dlatego powinno się ich unikać – ostrzega dr Rafał Mikusek. Przed podjęciem jakiejkolwiek aktywności sportowej należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Wiedza na temat stanu zdrowia pacjentki pozwoli mu właściwie ocenić jej możliwości i odpowiednio dobrać ćwiczenia.

Jeszcze kilka porad

Oto kilka porad od ortopedy, jak bezpiecznie uprawiać sport będąc w ciąży:

* Należy unikać sportów, które wiążą się z podnoszeniem ciężarów, skokami czy skłonami. Mogą się one przyczynić się m.in. do przyspieszenia porodu.
* Leżąc, np. podczas zajęć pilates czy jogi, należy pamiętać, by opierać nogi wyżej. Zapewnia się tym samym optymalną pozycję dla kręgosłupa, odciąża się także odcinek lędźwiowo-krzyżowy, ale również dba o krążenie krwi w nogach.
* Warto zadbać o odpowiednie obuwie sportowe, które będzie właściwie amortyzować. Zadba się w ten sposób o stawy i mięśnie.
* W ostatnim trymestrze należy ograniczyć uprawianie sportu, by nie spowodować przyspieszenia porodu.

Warto pamiętać o kilku prostych zasadach, które przydadzą się w codziennym życiu:

* Stojąc w jednym miejscu przez dłuższy czas, najlepiej jest przechodzić z nogi na nogę albo opierać stopę o krawężnik bądź stopień. Wpływa to pozytywnie nie tylko na kręgosłup, ale i krążenie krwi w nogach.
* Należy pamiętać, by siadając na krześle dotykać plecami oparcia. Dzięki temu chroni się kręgosłup. Pozycja ta zapewnia ponadto idealne ułożenie dla brzucha, m.in. nie naciska on na pęcherz moczowy.
* Do piątego miesiąca ciąży powinno się unikać leżenia płasko na plecach – może to spowodować zaburzenie krążenia oraz wpływać negatywnie na kręgosłup.


()


 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: ciąża, dziecko, kręgosłup, sport, ćwiczenia


 


 


 

Ta pizza jest jedną z najłatwiejszych, a jednocześnie najsmaczniejszych. Jedyna trudność to "lepienie pieroga", ale nawet niekształtna smakuje znakomicie.»